Bli IT-kvinna med en webbutik

shutterstock_97909253

Framtidens företag kommer till en stor grad att basera sin kommunikation på IT och digitala medier. Därför ska du inte hålla dig tillbaka som kvinna, om du är intresserad av att arbeta med områden som kommunikation, e-handel eller marknadsföring. Traditionellt har IT och teknologi varit dominerade av män, men nu håller det på att ske ett skift og kvinnor har börjat att komma in på IT-branschen.

Sätt igång med en liten webbutik

Ett bra sätt att lära dig en hel del om IT är genom att sätta dig igång med ett visst IT-projekt. Jag kan rekommendera en liten webbutik som en bra start – här kommer du automatiskt att arbeta med att sätta hemsidans design upp i ett CMS-system, lägga produkter in i din butik, integrera den med en betalningsgateway, hantera den inventering som ligger bakom en butik, arbeta med att locka kunder till din butik, samt arbeta med SEO. Du får med andra ord ett väldigt bra överblick över några helt grundläggande online marknadsförings discipliner. Samtidigt får du bygga upp din självförtroende som kompetent IT-kvinna.

Det kan vara att en webbutik låter som ett stort projekt, men du ska nog klara det – det är bara en fråga om att hitta en bra produkt, lägga en plan och komma igång med arbetet. Om du eller någon du känner gör coola målningar, smycken eller något annat, som man skulle kunna sälja, kan ni kanske slå er samman. Ett litet produktlager är allt du behöver för att sätta igång.

Tänk på nätverk

Du ska inte oroa dig för att engagera dig i ett webbutik-projekt, trots att du inte helt vet hur du ska lösa alla problem som följer med projektet. Tänk på vem du känner och vad de kan hjälpa till med. Du ska självklart också kunna erbjuda dem något som de behöver så att det handlar om gemensam hjälp. Men så ska du troligen också upptäcka att ditt nätverk gärna hjälper dig med tips, utförande av konkreta uppgifter og kunskap, som du behöver för att ha framgång med ditt projekt.

Ta reda på vem som kan kod, vem som har koll på affärsplaner och marketingstrategier, vem som vet något om produkten och dess potentiella målgrupper, vem som brinner för kommunikation eller grafisk uppsättning och samla dessa folk omkring dig genom att bjuda dem din hjälp. Kom också ihåg att vända sig till vänner och väninnor, som har sina egna hemsidor eller bloggar – de kan hjälpa din butik genom att länka till den och möjligtvis nämna den i inlägg på sina bloggar.

Ge inte upp

Det finns nästan alltid en hel del utmaningar på vägen mot målet i ett projekt. Låt dig inte avskräckas av dem, för det är dem som du lär dig mest av i processen att få en webbutik att fungera.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On PinterestVisit Us On YoutubeVisit Us On LinkedinCheck Our Feed